Forumindex Baklastaren (http://www.baklastaren.se)
Välkommen till Baklastarens forum och annonser
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


con(ny)verter

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Teknik
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Conny
Nybörjare


Registreringsdatum: 17 december 2005
Inlägg: 4
Ort: Conny

InläggPostat: lör dec 17, 2005 10:33 am    Rubrik: con(ny)verter Svara med citat

Jag tycker att traktorn, 641 (ca: 7000 tim), inte svarar så snabbt när jag gasar, "klippet" finns inte. Jag har provat grannens traktor, den är rappare än min när man ger gas.
Har kört traktorn några år, mest snöröjning, och har inte märkt någon försämring under den tiden.
Det tar en tid för traktorn, när den är kall, att börja röra sej när man ska iväg, vinter som sommar.
Är det convertern som börjar bli dålig eller är det olika mellan traktorerna.
_________________
BM641
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
webmaster
Lundbergare


Registreringsdatum: 03 september 2005
Inlägg: 593

InläggPostat: lör dec 17, 2005 10:08 pm    Rubrik: Olja? Svara med citat

Kolla oljan, det ska enligt Volvo och alla oljebolag vara en "rak" SAE 10W olja, t.ex Agrol "Turbo 10W" eller OKQ8 "Q8 T 400 10W". Alltså INTE den ATF olja som rekommenderas i gamla instruktionsböcker.

Kolla oljestickan, om oljan är röd har Du ATF olja. Byt även filtret om Du byter olja.

7000 timmar låter lite för att convertern skulle vara "slut", men det finns ju aldrig några garantier. Skötsel, typ av körning mm mm påverkar lika mycket som timtalet.

Det är alltid att rekommendera att maskinen får värma upp oljan på tomgång (15 min?) vid start vintertid. Både convertern och hydrauliken mår bra av detta.

/Webmaster
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Conny
Nybörjare


Registreringsdatum: 17 december 2005
Inlägg: 4
Ort: Conny

InläggPostat: sön dec 18, 2005 7:40 am    Rubrik: converter Svara med citat

Tack för svaret.
Jag har Agrol turbo 10W i convertern och den oljan är använd i väldigt många år. Men att traktorn är slö när den ska igång, även om den står i varmgarage, är det normalt.
För att värma upp oljan i convertern ska den stå på tomgång, det låter ju vettigt men ska man ha en växel ilagd och handbroms åtdragen eller räcker det med att den står på tomgång.
/Conny.
_________________
BM641
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
webmaster
Lundbergare


Registreringsdatum: 03 september 2005
Inlägg: 593

InläggPostat: sön dec 18, 2005 8:53 pm    Rubrik: Uppvärmning Svara med citat

Oljan pumpas runt i convertern även på tomgång med friläge.

Växel ilagd/handbroms åtdragen låter inte bra... (gissning från min sida)

Det är svårt att säga vad som är "normalt" när det gäller "klipp" i convertern. Svårigheter att "komma iväg" vid start även under varma årstiden låter inte normalt i mina öron.

Checka med verkmästaren på närmaste Swecon.

/Webmaster
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Roland
Mästarlastare


Registreringsdatum: 16 september 2005
Inlägg: 274
Ort: Södertälje

InläggPostat: mån dec 19, 2005 2:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Om du med "convertern" menar convertern i bokstavlig mening så innehåller den nog knappast något som blir slitet med tiden. Men om du menar även powershiftlådan så innehåller den saker som kan förslitatas och ge de symtom du beskriver. Men Steg ett är att tillse att tillräckligt tunn olja används i växellådan.

Steg två är att noga titta/lukta på växellådans oljesticka. Svartnande olja eller olja som luktar bränt indikerar slitna lamellkopplingar i växellådan eller defekta interna tätningar som gör att trycket mot lammellerna minskar med oönskad slirning som följd. Jag har beskrivit det lite mer ingående i tidigare inlägg i gamla forumet. Titta där...

Mvh
Roland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
BM642-82
Hobbylastare


Registreringsdatum: 22 december 2005
Inlägg: 24

InläggPostat: tor dec 22, 2005 9:59 am    Rubrik: Svara med citat

Hej Conny
Jag har hållit på att skruva med min traktor i ca3/4 år nu. Det Du bör kolla först av allt är trycket i lådan. Det finns tre olika tryck som Du kan mäta. Det är kopplingstrycket, convertertrycket samt smötjoljetrycket. Det viktigaste av dessa tryck är kopplingstrycket som skall ligga på minst 6,5 bar för att minimera risken för slirning. Vart Du mäter dessa tryck finns redovisat i verkstadshandboken. Koplingstryck och convertertryck mäter Du på ventilen som sitter i anslutning till oljefiltret. Jag har själv satt in en t-koppling där samt monterat en snabbkoppling så att montera tryckmätaren tar bara några sekunder. Jag funderar på att sätta in mätaren permanent i Hytten. Många av dessa maskiner har en tendens att blinka till på oljetryckslampan för transmiskionen när man byter växelläge, då är det tryggare att ha en manuell mätning. De äldre maskinerna har också manull mätning av kopplingstryck.
Hoppas att det går bra för Dig.

Hälsningar Lars, Umeå
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Powerloader
Mästarlastare


Registreringsdatum: 14 januari 2006
Inlägg: 123

InläggPostat: sön jan 15, 2006 3:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej

Märks det någon konkret skillnad att gå över från ATF till "vanlig" olja?, fördelar?.
Har, och har alltid haft, ATF i min 641´a, där tom verkstan använde ATF vid sista storservicen (-04), då bla alla oljor/filter byttes.
Min LM är nämligen oxå lite seg, speciellt vid kallstart vintertid, men efter 5-10 min på tomg drar den allt vad motorn eller fäste tillåter.
Nålen på den manuella mätaren för oljetryck står precis mitt på det gröna fältet, alltså klockan 12, och det verkar ju vara helt normalt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
webmaster
Lundbergare


Registreringsdatum: 03 september 2005
Inlägg: 593

InläggPostat: sön jan 15, 2006 6:08 pm    Rubrik: Olja Svara med citat

Följande inlägg var aktuellt precis för ett år sedan (åtefinns även i avdelningen "Det gamla forumet" här på forumet)

/Webmaster
------------------------------
106. Vilken olja i convertern? Oljebolagen svarar! - Webmaster, Fri, Jan 21 2005 at 11:44 am
Skickade följande fråga till ett antal oljebolag;
--------------------------------------------------
Hej,

Har en fundering beträffande olja för converter.

I hydraultransmissionen på lastmaskiner av typ Volvo BM LM 641/621 (sk "baklastare") från 1970-talet med converter från tillverkaren "TwinDisc" rekommenderas i en instruktionsbok från 1976 användande av ATF olja "typ Dexron (typ A)".

I en instruktionsbok från 1980 till LM 622/642 (som nyttjar en likadan converter) så rekommenderas "Motorolja API CD alternativt Hydraultransmissionsolja HTF C3". Som exempel anges att "5W-20 HTF C3" skulle kunna nyttjas från
-30 till + 50 yttertemperatur.

Många maskinägare och även av oljebolaget Agrol rekommenderar nuförtiden istället en "rak" SAE 10W olja till convertern (Agrol Turbo 10W).

Min fråga är nu, borde i så fall inte en sk "multigrade" olja (tex 15W-40) ge ännu bättre egenskaper än "rak" SAE 10 om man kan använda "motorolja".

Hälsningar,
Webmaster "Baklastaren"

- Svar från Shell - Webmaster, Fri, Jan 28 2005 at 9:03 am
Hej ,

Tack för ditt e-mail. SAE 10W är en relativt tunn motorolja och en motorolja med SAE 15W-40 blir för tjock. Att välja en så kallad monograde olja istället för en multigrade olja i denna applikation kan vara en fördel när det gäller skjuvstabiliteten (oljan tappar inte i viskositet). Jag har försökt få fram information om hur oljerekommendationerna till convertrar ser ut idag och det verkar som både ATF olja och motoroljor är vanliga.

yyyy yyyyyyyyyy
Shell Lubricants

- Svar från Statoil - Webmaster, Wed, Jan 26 2005 at 12:57 pm
Hej !
Man kan säga att alla varianter fungerar men en del lite bättre. Om vi börjar med viskositeten så är den lite olika för dessa oljor. ATF oljan är tunnast. En SAE 10W olja är nästan lika eller något tjockare.En 5W-20 olja har ytterligare ett snäpp högre viskositet. Tar man en Multigrade 15W-40 så är man uppe på minst dubbla viksositeten i jämförelse med 10 W oljan, detta blir för hög viskositet.
Med en gammal maskin som är lite sliten kan det vara bra att gå upp i viskositet för att få lite bättre "driv" och kompensera för större spel som uppstått pga slitage.En olja som ligger mitt i mellan de ovan beskrivna är TransWay WB. Den fungerar bra och uppfyller den så kallade specifikationen C3. ( uppfyller steget över, Allison C4) Skall man välja motorolja och vill ha högre viskositet än 10W så är SAE 10W-30 lämplig tjocklek. Ex vår PowerWay 10W-30.

Att man väljer motorolja istället för ATF är troligen viskositetsberoende. Speciellt för lagersmörjningen där en 10W olja ger en liten tjockare oljefilm samtidigt som en 10W olja är stabilare på viskositeten. En ATF olja innehåller mer polymer än 10W oljan och kommer att skjuvas ned och bli tunnare vilket åter igen påverkar lagerlivslängden. Kan nog skilja minst 10 mm²/s i viskositet vid 40°C på en gammal ATF och en gammal 10W olja. Vilket leder till mindre slitage och driftsproblem.

Med vänlig hälsning
yyyy yyyyyyyyyyy

Statoil Lubricants
Technical service

- Svar från OKQ8 - Webmaster, Tue, Jan 25 2005 at 2:54 pm
Hej,

Det är precis som du säger. I en konverter används ofta en rak 10W motorolja eller en ATF-olja. I vissa fall rekommenderas även en multigrade olja, typ en SAE 10W-30. Anledningen till att en motorolja används är att konvertern ibland är hopbyggd med motorn. Vid läckande axeltätning kan olja från konvertern tryckas in i motorn och kontaminera den befintliga motoroljan. En annan anledning är att det är lätt att få tag i en motorolja om man snabbt behöver fylla på olja.

Det finns dock en nackdel med att använda en multigrade olja. I en "billig" multigrade motorolja finns en viskositetsmodifierare som inte är anpassad för den skjuvningen som kan uppstå i en konverter. Detta betyder att oljan i värsta fall kan skjuvas ner och därmed tappa multigrade egenskaperna.
I en ATF olja, eller i en motorolja av hög kvalitet är viskositetsmodifierarna skjuvstabila och anpassade för hög skjuvning. I en rak olja finns det i princip inga viskositetsmodifierare.

Bästa egenskaperna får man om en ATF-olja används. ATF-oljan har mycket goda friktions- och lågtemperaturegenskaper.
ATF-oljan är dessutom röd till färgen, vilket gör det lättare att se ett eventuellt läckage.

De produkter vi har som jag kan rekommendera dig heter Q8 T 400 10W eller Q8 Auto 15 (ATF-olja).

Med vänlig hälsning,
yyyyy yyyyyyyy

OK-Q8 AB

- Sv: Svar från OKQ8 - Lars Johansson, Wed, Jan 26 2005 at 10:31 am
Mycket intressant diskussion!

Detta meddelande från OKQ8 tycker jag stöder min teori om att använda en helsyntetisk motorolja av högsta kvalitet i converterlådan då den har som jag förstår i princip samma egenskaper från mycket låga temperaturer till mycket höga sådana (jmfr från -20 till +30 graderC)som är det spann vi kan ha häruppe i Norra Sverige. Använder man samma olja i motorn så eleminerar man risken för ev. kontaminering också.
Vill också passa på att berömma Webmaster för utmärkt behandling av frågeställningarna. Denna Webbsida har varje befintlig och presumtiv maskinägare jättenytta av.

Vänliga hälsningar.

Lars

- Tack för berömmet! - Webmaster, Wed, Jan 26 2005 at 1:59 pm
- Svar från Agrol - Webmaster, Mon, Jan 24 2005 at 10:41 am
Hej!

Jag förstår om viss frustration uppstår när det gäller rekommendationer.

Volvo gick ut med en rekommendationsändring när det gäller nämnda transmisson under 80-talet. I begynnelsen använde man ATF, men upptäckte att den smorde växellådan lite för dåligt. ATF är i grunden en hydraulolja i tjocklek ISO-VG 32. Agrol Turbo 10W är ungefär lika tjock vid +40 grader.
Rekommendationen idag är att använda en SAE 10W motorolja. Man kan även använda en 10W-30, men då kan maskinen upplevas lite "seg" när den är kall.

Jag kan referera till ett gammalt servicemeddelande från 0985 där det står att oljorna skall uppfylla kraven för Allison C2 eller C3. Noteras kan att ATF Dexron IID uppfyller Allison C3 men våra motoroljor Turbo 10W, Turbo Kombi 10W-30 och Turbo Super 10W-30 uppfyller Allison C4, dvs högre krav.
Det kan finnas motoroljor på marknaden som inte uppfyller Allisonkraven. Man kan inte bara titta på viskositeten. Anledningen till att man vill använda en så rak olja som möjligt, 10W, är att alla multigradeoljor innehåller mer eller mindre polymer. En sådan olja "skjuvas ned" med tiden i en transmission, dvs viskositeten sjunker. Med normala bytesintervaller är detta inte något problem. Exempelvis anger Volvo för L70 -94, oljor enligt Allison C3 5W-30, Dexron, 10W-30,15W-40 eller SAE 30 beroende på yttertemperatur.

Välj en SAE 10W eller 10W-30 så funkar det bra.

Hälsningar

yyyyyy yyyyyyyyyyy
Agro Oil AB

- Svar från Preem - Webmaster, Fri, Jan 21 2005 at 11:47 am
Hej!

Med hänvisning till ditt mail angående transmissionsolja till äldre Volvo BM LM 641/621 vill vi meddela följande. Den ursprungliga rekommendationen är en typ av olja som brukar betecknas ATF Typ A Suffix A. Det är en äldre typ av automatväxelolja som inte är vanlig idag. När den här rekommendationen finns kan man ersätta den med en olja av typen Dexron ll D. Detta gäller i alla sammanhang, utom då det är fråga om en "TwinDisc-låda". Då är det mycket riktigt så att man får ersätta ursprungsprodukten med en motorolja 10W.
Skälet till att man inte bör använa en multigrade-olja är att den typen av produkter innehåller för mycket till- satser. Dessa tillsatser kommer inte att "förbrukas" i den här typen av applikation utan istället falla ut som "föroreningar" i växellådan och så småningom påverka den negativt.

Hälsningar

yyyyyy yyyyyyyyyyyyyy
Preem
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
BM642-82
Hobbylastare


Registreringsdatum: 22 december 2005
Inlägg: 24

InläggPostat: mån jan 16, 2006 10:28 am    Rubrik: Svara med citat

Hej igen Conny
Som Du ser är detta ett intressant ämne för baklastarägare. Jag har bra tryck i min låda, alla ligger med god marginal inom riktvärdena. Trots det så kan jag uppleva att maskinen är trög vid kallstart, den behöver ca 5min uppvärmning. Nu har jag emmellertid fått tips om ett medel som jag tänker prova. Det är ett medel som Omega lanserar. Det heter 917 Packningsskydd "Aktiv Protect". Det skall mjukgöra och ge ny spänst åt o-ringarna i systemet. Den är dyr, men funkar den är det ju väl värt pengarna. Jag kommer att blanda 3% i OK/Q8 T400 10W.
Jag återkommer med en "rapport" senare.
Bästa baklastarhälsningar

Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Powerloader
Mästarlastare


Registreringsdatum: 14 januari 2006
Inlägg: 123

InläggPostat: ons jan 18, 2006 3:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Utmärkt utredning om oljan, även om det inte är helt "solklar fördel" att gå från ATF till vanlig mineral.

Fråga:

Vad skulle ni hälla för mineralolja i er baklastare i temperaturspannet + 25 till minus 25 graders driftförhållande.
Rak 10W eller 10/30 multigrade?.

Tack och med vänlig hälsning/Powerloader
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
webmaster
Lundbergare


Registreringsdatum: 03 september 2005
Inlägg: 593

InläggPostat: ons jan 18, 2006 9:34 pm    Rubrik: Olja Svara med citat

Powerloader skrev:
Rak 10W eller 10/30 multigrade?.


De flesta oljebolagen verkar överens om att multigrade innehåller tillsater som inte är bra i converter.

/Webmaster
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Powerloader
Mästarlastare


Registreringsdatum: 14 januari 2006
Inlägg: 123

InläggPostat: tor jan 19, 2006 9:59 am    Rubrik: Re: Olja Svara med citat

webmaster skrev:
Powerloader skrev:
Rak 10W eller 10/30 multigrade?.


De flesta oljebolagen verkar överens om att multigrade innehåller tillsater som inte är bra i converter.

/Webmaster


Ja, jag såg att multigraden skjuvs ner fortare än en rak pga att den innehåller viskositetsmodifierare.
Men med vetskap om detta går det ju att förkorta bytesintervallen om man nu vill köra på 10/30?.

Dock är väl även jag inne på att den raka 10W kanske är att föredra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
BM642-82
Hobbylastare


Registreringsdatum: 22 december 2005
Inlägg: 24

InläggPostat: mån feb 06, 2006 1:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej Conny
Jag lovade att återkomma med en rapport angående packningsskyddet från Omega. Jag märker en tydlig skillnad på maskinen. T ex när jag gjorde den här åtgärden ville jag samtidigt fixa en lackskada. Färden tog ca 2 timmar (3,5 mil) till måleriet. När jag hade bytt olja och slagit i packningsskyddet tog återfärden ca 1,5 timmar med samma motorvarv, dessutom var det betydkigt kallare när jag körde tillbaka. Jag upplever även att maskinen är rappare vid arbete. Jag kan dock inte konstatera att oljetrycken i lådan har ökat. En bonus dock, jag hade två yttre läckage i min låda, dels vid manöverspaken in i lådan (vanligt fel enligt Swecon) dels vid tillsatslådan. Båda dessa läckage är borta. Bara detta betalar medlet om jag skulle ha lejt för att fixa det.

Bästa baklastarhälsningar

Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Teknik Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.